Od czerwca 2016 w Centrum Badawczo-Edukacyjnym Konserwacji Zabytków PWSZ w Nysie prowadzone były prace konserwatorskie przy pomniku świętego Jana Nepomucena z Maciejowic.
Święty z Maciejowic należy do przedstawień typowych. Całą kompozycję wykonano z granitu.
W lewej ręce święty trzyma krzyż, w prawej palmę. Krzyż wyrzeźbiono w tej samej bryle kamienia, co resztę postaci, palmę zaś wykonano z blachy. Prawdopodobnie pierwotnie głowę okalała aureola.
Szaty św. Jana są rozwiane i poruszone. Szczególnie mocno widać to w części ubioru będącej komżą. Głowa pochyla się w kierunku lewego ramienia. Na głowie znajduje się biret.
 Przedstawienia św. Jana Nepomucena spotkać można w całej Polsce:
  na Pomorzu, w Wielkopolsce, Mazowszu czy Małopolsce, jednak najwięcej tego typu
  rzeźb występuje na terenie Śląska. Ma to związek z bliskim sąsiedztwem tego
  regionu z Czechami, skąd pochodził święty. Poza Polską cześć oddaje mu się na
  terenie Czech, Niemiec, Francji (Alzacji), Austrii i Węgier. Jego rzeźby najczęściej
  można spotkać przy drogach, mostach, źródłach, w miejscach dawnych przepraw
  przez rzeki, także przy kościołach. W większości są to rzeźby kamienne (z piaskowca
  i wapienia), czasami też figury wykonywano w drewnie. Postać świętego i jego
  życie było także częstym tematem w malarstwie.
  
  Jan Nepomucen urodził się w 1350 roku w czeskim miasteczku Nepomuk koło Pragi.
  Jego prawdziwe nazwisko brzmiało Johannes Welflin. Był mnichem w klasztorze
  cystersów w Elbach, z czasem został publicznym notariuszem i klerykiem w Pradze.
  Od 1377 roku wymieniany jest jako zarządca wikariatu, a po wyświęceniu na księdza
  w 1380 zostaje proboszczem parafii św. Galla w Pradze. Studiuje na Uniwersytecie
  Praskim oraz w Padwie. W 1389, już jako doktor prawa kościelnego zostaje mianowany
  generalnym wikariuszem arcybiskupa Jana z Jenstein.
  
  Św. Jan Nepomucen był spowiednikiem królowej Zofii, żony panującego w Czechach
  Wacława IV. Ta zaszczytna funkcja okazała się być dla niego zgubną. Jak mówi
  legenda, zazdrosny król usiłował wydobyć od spowiednika z jakich grzechów spowiada
  się jego żona. Wierny przysiędze tajemnicy spowiedzi mimo tortur nie zdradził
  treści grzechów królowej. Nocą z 20 na 21 marca 1393 roku, z rozkazu króla oprawcy
  zrzucili Jana Nepomucena z mostu Karola do Wełtawy. Wówczas to, na wodzie, dokoła
  głowy świętego miały pojawić się znaki niebiańskie w postaci pięciu gwiazd tworzących
  świetlistą aureolę. Wyłowione zwłoki pochowano w katedrze św. Wita w Pradze
  na Hradczanach. Miejsce strącenia kapłana do rzeki upamiętniono tablicą z brązu.
  Poza legendą, wyjaśniającą okoliczności śmierci świętego, literatura podaje
  także, że przyczyną zgładzenia Jana Nepomucena mógł być spór między królem a
  arcybiskupem, którego wikariusz był bliskim współpracownikiem. 
W 1683 roku na moście Karola ustawiono pierwszy wizerunek Jana Nepomucena.
 Ta najwcześniejsza, rzeźbiarska wersja przedstawia postać
  stojącą w lekkim kontrapoście, ubraną w sutannę, rokietę i mantolet, na głowie
  ma biret. Święty trzyma przed sobą w ramionach krucyfiks 
  i palmę męczeńską, głowę zdobi aureola z pięciu gwiazd.
Proces konserwacji przedstawienia świętego okazał się jednym z większych wyzwań konserwatorskich ostatnich miesięcy dla pracowników CBEKZ. Zniszczenia i wtórne przemalowania, nawarstwiające się na powierzchni przez lata doprowadziły do utworzenia na powierzchni kamienia szczelnej, wielowarstwowej, powłoki malarskiej. Jej usunięcie okazało się być trudnym i żmudnym przedsięwzięciem konserwatorskim. Po ukończeniu tego etapu obiekt poddano procesowi odsalania metodą swobodnej migracji soli do środowiska rozszerzonego a następnie wzmacnianiu strukturalnemu. Kolejnymi etapami było uzupełnienie ubytków, hydrofobizacja, scalenie kolorystyczne oraz pozłocenie palmy i stworzenie na nowo nimbu okalającego głowę świętego.
 
 
 
 
 
